Sprzęgło – usterki

Sprzęgło – usterki

Sprzęgło to element, który często jest problematyczny dla kierowcy. Raz, że należy go wymieniać regularnie, a dwa, że jest stosunkowo drogie (robocizna również do tanich nie należy).

Niestety, sprzęgło to nieodzowny element każdego samochodu ze skrzynią manualną – bez niego nie moglibyśmy ani ruszyć z miejsca, ani zmieniać biegów. Trwałość sprzęgła jest różna, i wynosi od kilkudziesięciu do kilkuset tysięcy km. Jak widać, rozbieżność jest spora, a duże znaczenie ma tu sam kierowca i jego styl jazdy.

Sprzęgło złożone jest z tarczy, docisku i łożyska wyciskowego. Symptomy usterki bądź zużycia są różne w zależności od uszkodzonego elementu. Chyba najpopularniejszym z objawów jest tzw. ślizganie tarczy sprzęgłowej, które polega na braku przyspieszenia pomimo włączonego biegu, dodawania gazu i zwiększonych obrotów. Poczujemy też niezbyt przyjemny zapach. W pierwszej fazie takie objawy dostrzeżemy dopiero przy większym obciążeniu (jazda pod górkę etc.), a w dalszym okresie także podczas normalnej eksploatacji. Czasem nawet, gdy doprowadzimy okładziny sprzęgła do całkowitego zużycia, niemożliwe staje się ruszenie z miejsca.

Zużyta tarcza sprzęgła czasem daje o sobie znać także szarpaniem przy ruszaniu. W takich sytuacjach odpowiedzialnym za dany stan rzeczy jest tłumik drgań skrętnych. Przyczyną może być chociażby częste, ostre ruszanie i gwałtowna jazda. Okładziny mogą być w całkiem niezłej kondycji, ale i tak nie warto zwlekać z wymianą, ponieważ może to skutkować tym, że jedna ze sprężyn tłumika drgań wypadnie z mocowania i zakleszczy się w docisku. Co to oznacza dla nas w praktyce? Nie uda nam się włączyć biegu, z bardzo prostej przyczyny – nie nastąpi rozłączenie napędu.

Podobnych objawów doświadczymy w przypadku pęknięcia sprężyny docisku. W takim razie mamy także niebezpieczeństwo uszkodzenia obudowy skrzyni biegów, przez dostanie się do niej odłamanego kawałka sprężyny. Innymi przyczynami mogą być także uszkodzona linka sprzęgła lub zapowietrzenie (jeśli układ jest hydrauliczny).

Podobne wpisy
1 Komentarza
  1. Bezpiecznej chyba będzie nie bawić się samemu w naprawy tego typu części – może to się różnie skończyć.

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.