Jak wykryć i naprawić uszkodzone łożysko koła
Praktycznie każdy pojazd mechaniczny, oparty jest na działaniu łożysk tłocznych. Istnieje wiele odmian łożysk, a co za tym idzie ich eksploatacja przebywa w innym stopniu. Dlatego pragnę przedstawić kilka najważniejszych przykładów.
Do zamontowania piasty kół w większości pojazdów wykorzystuje się dwa podstawowe łożyska stożkowe o różnych średnicach, w których luz ustalany jest specjalną nakrętką centralną. Nowsze konstrukcje wykorzystują dwurzędowe kulkowe łożyska skośne. Najczęściej są to łożyska z pierścieniami uszczelniającymi w których jest stały zapas smaru. Najczęstsze objawy uszkodzonych łożysk tocznych możemy zdiagnozować samymi uszami, jest nim szum w okolicach, gdzie się znajdują, metaliczny stukot lub charakterystyczne głośne „wycie”.
Innym objawem wyeksploatowanych łożysk są drgania na elementach w których są użyte. Zaliczamy do nich łożyska na kołach i kierownicy, na które przenoszone są drgania podczas jazdy samochodem. Rozpoznanie miejsca, w który się znajduje konkretne łożysko, nie jest takie łatwe dla niedoświadczonego mechanika, który nie posiada odpowiedniego sprzętu. Najprostszym sposobem jest rozpędzenie się na pustej drodze do prędkości w której zaczynamy słyszeć hałas. Uszkodzone łożysko będzie bardziej hałasować i zwiększać ten dźwięk przy większym obciążeniu.
Dlaczego zaś łożyska, mimo swojej zwartej i solidnej konstrukcji niszczą się? Przyczyną może być defekt łożyska, który objawia się zniekształceniem lub ubytkiem ich ciężaru, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego zniszczenia łożyska. Do bardziej pospolitych defektów łożysk zalicza się zatarcie, korozja, złuszczenie lub nierówność powierzchni tłocznej. Defekty te występują najczęściej z przyczyny niewłaściwego montażu i smarowania łożysk, któremu winny jest człowiek. Smarowanie łożyska odbywa się podczas procesu ich produkcji, specjalnym smarem który ma wydłużyć ich żywotność. Oczywiście łożyska zużywają się w procesie ich starzenia, gdyż wykonują one wiele milionów obrotów, lecz nie następuje to tak szybko tak w przypadku złego montażu lub ich przeciążenia.
Jeśli chcemy przedłużyć trwałość łożysk stożkowych, które są już dłuższy czas zamontowane w naszym samochodzie, należy jest niestety zdemontować, gdyż nie ma innej możliwości na prace z nimi. Po zdjęciu łożysk trzeba je dokładnie umyć w specjalnym płynie, następnie osuszyć i nasmarować dobrym smarem. Po tych czynnościach możemy z powrotem zamontować łożysko na jej miejsce, lecz należy pamiętać o odpowiednim dokręceniu z uwzględnieniem luzu roboczego. Nie przestraszmy się, gdy na początku łożyska będą szumieć, gdyż muszą się dotrzeć smarem, który nie jest jeszcze dobrze rozprowadzony. Po kilkudziesięciu kilometrach powinno pracować jak dawniej a nawet lepiej.
Należy pamiętać że łożysko mimo swojego niewinnego wyglądu jest bardzo ważnym elementem naszego samochodu, a jego uszkodzenie może być bardzo niebezpieczne dla nas i innych uczestników ruchu, gdyż może doprowadzić do całkowitego zablokowania koła.
Należy jeszcze dodać, że do łożyska należy smarować specjalnym smarem. Istotna jest też marka łożyska jakie instalujemy, ale wiadomo, że nie o reklamę tu chodzi.
I jeszcze jedno: Łożysk zwykle się nie naprawia, wiec trochę niefortunnie sformułowany jest temat.
Racja, najczęściej się je wymienia, ale nie zawsze. Wszystko zależy od podejścia i zasobności portfela danej osoby. Temat jak najbardziej prawidłowo sformułowany 🙂