Filtr oleju – budowa, zasada działania, wymiana

Filtr oleju – budowa, zasada działania, wymiana

Filtr oleju jest elementem eksploatacyjnym do którego nie przywiązujemy zbyt dużej uwagi. Powinniśmy go wymieniać zawsze wtedy, kiedy wymieniamy olej silnikowy. Wielu kierowców jednak nie ma świadomości jak ważną rolę odgrywa filtr oleju w ich samochodzie. Warto zatem poznać jego budowę i zasadę działania oraz dowiedzieć się jak prawidłowo dobrać i wymienić ten element w swoim silniku.

Olej silnikowy odpowiada za smarowanie ruchomych elementów w silniku. Jakiekolwiek jego braki lub większe zanieczyszczenia mogą doprowadzić do trwałego uszkodzenia naszej jednostki napędowej. Mówiąc zanieczyszczenia mamy na myśli wszelkie przedmioty, które są twarde i których średnica jest znacznie mniejsza niż średnica przeciętnego ziarenka piasku.

Budowa filtra oleju

Obecnie w silnikach samochodów osobowych najczęściej wykorzystywane są dwa rodzaje filtrów oleju. Oba mają podobną budowę, która przypomina metalową puszkę wkręconą w blok silnika. Różnice zaczynają się w jego wnętrzu. Większość filtrów to jeden element, którego nie można w żaden sposób rozebrać. Od jego wewnętrznej strony znajdziemy uszczelkę, otwory przez które olej  trafia do filtra oraz otwór przez który olej wraca do silnika. We wnętrzu znajduje się papierowy wkład, który odporny jest na rozpuszczanie przez olej, ale jednocześnie jest w stanie odfiltrować z gęstego płynu zanieczyszczenia o wielkości 1/50 części milimetra.

W zależności od tego jaki typ filtra oleju zastosowany jest w naszym samochodzie jesteśmy zmuszeni do wymiany całego filtra lub tylko jego papierowego wkładu. Niezależnie natomiast od jego budowy w trosce o kondycję naszego silnika powinnyśmy wymieniać filtr przy każdej wymianie oleju.

Zasada działania filtra oleju

Olej, który pod ciśnieniem wpływa do obudowy filtra oleju zanim wróci do silnika trafia na papierowy wkład, na którym zatrzymywane są wszelkie zabrudzenia. Tutaj mamy do czynienia z pierwszym powodem, dla którego powinniśmy regularnie zmieniać filtr oleju. Jeśli na wkładzie papierowym zatrzymane zostanie zbyt dużo zabrudzeń, to po pewnym czasie może on zatrzymywać w sobie zbyt duże ilości oleju, co może doprowadzić do spadku ciśnienia silnika lub poważnego uszkodzenia filtra, co w efekcie może zniszczyć nasz silnik.

Warto tutaj również wspomnieć o tym, że filtr oleju powinien zostać dobrany nie tylko do danego silnika, ale także gęstości i lepkości oleju. Jeśli wlejemy zbyt gęsty dla naszego filtra olej może mieć on problem z przepuszczeniem odpowiednich ilości smaru, natomiast jeśli olej będzie zbyt rzadki to może on wypłukiwać zabrudzenia z papierowego wkładu.

Wymiana filtra oleju

Wymiana powinna odbywać się cyklicznie, każdorazowo podczas wymiany oleju. W zależności od silnika i wykorzystywanego oleju filtr zachowuje swoje właściwości przez 10-15 tysięcy kilometrów i właśnie to jest prawidłowy interwał wymiany tego elementu. Problem zaczyna się w sytuacji, kiedy w naszym silniki znajduje się olej typu long life, czyli o przedłużonej żywotności. Owszem, olej może wytrzymać takie warunki, jednak filtr niekoniecznie. Warto więc unikać tego typu rozwiązań i opierać się na zaleceniach producenta filtra dotyczących częstotliwości wymian tego podzespołu.

Szeroki wybór olejów znajdziecie Państwo w sklepie internetowym CentrumAuto.pl

Podobne wpisy
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.