EPB – czyli elektroniczny hamulec ręczny

Elektryczny hamulec postojowy w skrócie EPB (z ang. Electric Park Brake) to innowacja, która zagościła w naszych samochodach już od kilku lat. Ma ona wyprzeć standardową dźwignie hamulca ręcznego. Standardowy hamulec ręczny różni się od EPB jedynie tym że jest on zaciągany za pomocą silnika elektrycznego, a nie siły mięśni.

Początkowo system stosowany był w samochodach klasy F. Dziś to coraz częste rozwiązanie nawet w niewielkich autach kompaktowych. Jego największą zaleta jest prosta budowa, szybki montaż i sprawność, dzięki czemu system ten jest stosunkowo tani. Przycisk hamulca ręcznego może być zaprogramowany na różne sposoby. Można go zaprogramować ta by po wyłączeniu silnika lub wyciągnięciu kluczyka ze stacyjki, hamulec ręczny włączał się samodzielnie. System EPB może zastąpić nam hamulec główne w momencie jego awarii lub pomóc nam przy starcie z podjazdu. Z powodu już długiej obecności na rynku, elektroniczny hamulec ręczny doczekał się, swojej drugiej wersji.

Pierwsza to hamulec z centralnym aktywatorem. Elekromechaniczny centralny aktywator nazwany Cable Puller, uruchamiany jest cięgnem hamulca ręcznego. W momencie uruchomienia lub zwolnienia hamulca, sterownik wysyła sygnał do aktywatora, który zaciska lub zwalnia hamulec. Budowa i wymiana zacisków hamulca w tej konstrukcji jest konwencjonalna. Zastosowany został między innymi w samochodach takich jak BMW 7, Renault Scenic oraz Forc C-max.

Drugą generacją jest EPB z własnym silnikiem elektrycznym. Silnik elektryczny w tym modelu jest wbudowany bezpośrednio w zacisk hamulca. Tak jak w przypadku pierwszej wersji, jest on uruchamiany sygnałem sterownika. Po naciśnięciu na przycisk hamulca postojowego otwierane są i zamykane oba zaciski. Rozwiązanie to zostało zastosowane w samochodach marki Audi A4, VW Passat i Tiguan. Rozwiązanie to jest o tyle lepsze od pierwszego, że nie ma tu linki hamulca, dzięki czemu nie musimy się bać o zerwanie hamulca. Hamulce te są może i wygodne oraz bardziej funkcjonalne, lecz nie możemy w ich przypadku samodzielnie wymienić jego elementów. Tłoczek hamulca w tym rozwiązaniu nie można cofnąć żadnymi narzędziami, gdyż sterowany jest on elektronicznie. Próba samodzielnego cofnięcia przy pomocy narzędzi kończy się zazwyczaj uszkodzeniem go. W celu wymiany najlepiej zatem udać się do zaufanego serwisu, w którym mechanicy użyją specjalnego przyrządu diagnostycznego cofającego tłoczek w zacisku. Należy pamiętać, że po wymianie klocków, cały układ hamulcowy wymaga kalibracji za pomocą komputera.

Nie należy jednak obawiać się o uszkodzenie EPB gdyż jest to system bardziej niezawodny od swojego poprzednika, którym była dźwignia hamulca ręcznego wraz z linką.

Skomentuj