Co to jest sprzęgło spiekowe?

Co to jest sprzęgło spiekowe?

Sprzęgło samochodowe odgrywa bardzo istotną rolę w trakcie jazdy. Układ sprzęgła jest nieustannie obciążany na drodze ciągłych, nagłych przyrostów momentu obrotowego, jakie generuje silnik w trakcie jazdy. Są przypadki, kiedy standardowe sprzęgło nie wystarcza…

Zestawy stosowane fabrycznie w samochodach są zwykle przystosowane do wartości, jakie pojazd osiąga po opuszczeniu miejsca produkcji. W celu zwiększenia osiągów samochodu wielu użytkowników postanawia przeprowadzić tuning mechaniczny pojazdu – wówczas znacznej poprawie ulegają moc silnika oraz moment obrotowy. I to właśnie moment obrotowy jest kluczowym czynnikiem, który wymusza zastosowanie sportowego typu sprzęgła.

Zalety sprzęgła spiekowego

Co to jest sprzęgło spiekowe?Zalety, jakie posiada sprzęgło spiekowe nie sprowadzają się tylko do komfortu użytkowania, wydłużonej bezawaryjnej pracy układu oraz zalet związanych z możliwościami przeniesienia większego momentu obrotowego. Istotnym aspektem jest także znaczne skrócenie czasu potrzebnego na wysprzęglanie, zasprzęglanie oraz zmianę przełożeń. To oczywiste, że w sportach motoryzacyjnych o wygranej decydują nieraz ułamki sekund. Zastosowanie spiekowego sprzęgła sportowego z pewnością może w tym pomóc, bowiem pozwala na zredukowanie czasu potrzebnego na wykonywanie tych czynności do wymaganego minimum.

Sprzęgło zero-jedynkowe

Sprzęgło spiekowe to tzw. sprzęgło zero-jedynkowe. Układ charakteryzuje się bardzo szybkim upłynnieniem pracy silnika oraz skrzyni biegów. Ważną cechą takiego typu sprzęgła jest przede wszystkim fakt, że takie sprzęgła mają za zadanie działać jako układ zasprzęglony lub niezasprzęglony. Montując taki zestaw trzeba mieć jednak na uwadze fakt, że jazda na tzw. półsprzęgle będzie bardzo utrudniona i niekomfortowa – tłumaczą specjaliści z centrumsprzegla.com.

Typy sprzęgła spiekowego

Istnieje kilka typów sprzęgła spiekowego. Bardzo często stosuje się zestawy spiekowe – tarcza, docisk i łożysko. Jednak apetyt miłośników szybkiej jazdy wciąż rósł i dlatego na rynku motoryzacyjnym stosunkowo szybko pojawiły się zaawansowane zestawy, które są w stanie przenosić nawet o 100% większy moment obrotowy niż sprzęgło fabryczne.

Są to zestawy modułowe razem z lekkim sportowym kołem zamachowym. W zależności od wytrzymałości – bowiem każdy zestaw posiada ściśle określoną wartość momentu obrotowego – takie zestawy posiadają w komplecie, w zależności od typu, od 1 do nawet 3 tarcz sprzęgłowych.

Podobne wpisy
1 Komentarza
    • Xer
    • On: 7 czerwca 2016

    W swoim wehikule 1,6 z gazem to raczej takiego sprzęgła nie zamontuję, ale brzmi naprawdę ciekawie. 🙂 Ciekawe jaki jest koszt podstawowego zestawu i jego średnia żywotność. Może opłaci się kiedyś wymienić?

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.