Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Amortyzatory – zasada działania

Amortyzatory to jeden z elementów w samochodzie, który poprawia nie tylko komfort jazdy, ale co najważniejsze bezpieczeństwo.  Zmniejszają one ryzyko poślizgu przez ciągły docisk kół do podłoża dlatego ich sprawność powinna być brana pod uwagę na pierwszym miejscu.

Wśród typów amortyzatorów montowanych w samochodach seryjnych w samochodach można wyróżnić kilka podstawowych rodzai. Do najczęściej używanych amortyzatorów w sprzedawanych autach można zaliczyć pneumatyczne (gazowo-olejowe), hydrauliczne (olejowe). We wszystkich amortyzatorach tłokowych, musi zawierać się olej, a gaz jest wyłącznie dodatkiem. Siła gazu to około 100 – 200 N, więc obecność lub brak gazu jest praktycznie nieodczuwalna dla zwykłego kierowcy. Sam gaz powoduje iż przy wzmożonej pracy amortyzatora, olej mniej się pieni. Nabicie amortyzatora gazem powoduje także automatyczne wysunięcie tłoczyska do góry, co ułatwia proces montażu amortyzatora w fabryce samochodów. Z powodu istnienia bardzo dużej ilości rodzajów amortyzatorów, nie jestem w stanie wymienić ich wszystkich w jednym artykule, posłużę się podziałem ich ze względu na rodzaj medium tłumiącego.

Budowa amortyzatorów składa się głównie z korpusu zewnętrznego, cylindra wewnętrznego oraz chromowanego tłoka. W korpusie znajduje się cylinder i zawór dolny, który umiejscowiony jest pomiędzy korpusem a cylindrem. Elementem, którym tłumi drgania w amortyzatorze, jest tłok umieszczony w cylindrycznej rurze, wypełnionej czynnikiem tłumiącym (gaz i olej lub ciecz magnetyczna). Tłok może swobodnie poruszać się w górę i w dół amortyzatora, przy czym znajdujące się w nim zawory zapewniają dodatkowo odpowiednią prędkość czynnika tłumiącego drgania, co sprawia, że ma on bezpośredni wpływ na prędkość przemieszczania się tłoka w amortyzatorze. W amortyzatorach gazowo-cieczowych tłumienie drgań następuje w dwóch fazach. Zarówno w wyniku przemieszczania się cieczy tłumiącej przez otwory i zaworki w tłoku oraz przez sprężany i rozprężający się gaz, który od cieczy jest oddzielony pływającym tłokiem. Amortyzatory gazowo-cieczowe są o wiele bardziej niezawodne od amortyzatorów cieczowych, co powoduje między innymi istnienie w nich dodatkowego czynnika tłumiącego, którym jest gaz, przejmujący na siebie część drgań.

Główny wpływ amortyzatorów na bezpieczeństwo sprowadza się do utrzymywania ciągłego kontaktu opony z jezdnią, czyli zachowania odpowiedniej przyczepności. Co więcej, amortyzatory przeciwdziała nadmiernym przechyłom nadwozia, np. podczas nagłych zmian kierunku jazdy. W momencie, gdy nasze amortyzatory uległy zużyciu, nagły manewr powoduje duży przechyl nadwozia i zmniejszony nacisk na koła po wewnętrznej stronie zakrętu. W efekcie następuje utrata stabilności i poślizg samochodu. Zużyte amortyzatory powoduje również unoszenie się nadwozia. Testy wykazują, że już przy prędkości ok 50 km/h droga hamowania na nierównej powierzchni wydłuża się z powodu wyeksploatowanych amortyzatorów nawet o odległość 2 metrów. Dzieje się tak z powodu zmniejszonego nacisku koła na nawierzchnię lub podczas chwilowej utraty kontaktu z drogą. Zużyty amortyzator działa z opóźnieniem lub wcale, przez co droga hamowania wyraźnie się wydłuża. Dlatego należy pamiętać o regularnym serwisowaniu i testowaniu amortyzatorów, gdyż zbagatelizowanie tej części samochodu może okazać się dla nas i innych uczestników ruchu, katastrofalne w skutkach.

Comments
3 komentarze to “Amortyzatory – zasada działania”
  1. wicio napisał(a):

    Przy zakupie nowych amortyzatorów nie należy się dziwić, że ich sprawność określana badaniem technicznym na stacji diagnostycznej jest mniejsza niż 100%. Jak to?! kupiliśmy bubla? Nowe amortyzatory zdają test diagnostyczny na około 80% i nie należy się tym martwić.

  2. jacek napisał(a):

    gorzej jak się zepsuje…jedna z najdroższych części, niestety

  3. Mati napisał(a):

    Problem dopiero zaczyna się gdy ich badanie diagnostyczne wskazuje na mniej niż 50%. Nowe amortyzatory pomimo tego, że nie przechodzą badań diagnostycznych na 100% to i tak są przez długi czas sprawne i ich badania przez długi czas (czasem krótszy, zależy od eksploatacji) osiągają podobne wyniki

Skomentuj