Lampy ksenonowe

Lampy ksenonowe

Pierwszym seryjnym samochodem, w którym pojawiły się ksenony, było BMW. W kolejnych latach rozwiązanie to zaczęły stosować inne marki, a popularność ksenonów stale rośnie. Dlaczego? Jak zbudowana jest lampa ksenonowa?

Początkowo światła ksenonowe były montowane wyłącznie w autach klasy premium. Obecnie są one coraz częściej spotykane w samochodach klasy średniej, a ponad 20 % nowych samochodów jest wyposażonych w ksenony. Ich popularność wciąż rośnie, zwłaszcza, że koszty ich produkcji i eksploatacji znacznie zmalały. Specjaliści zapewniają, że nie jest to zwykła żarówka.

Jak działają ksenony?

lampy-ksenonoweTe niezwykłe światła wykorzystują technologię lampy łukowej, która znalazła zastosowanie chociażby w projektorach kinowych. Samochodowe oświetlenie ksenonowe zostało wprowadzone do seryjnej produkcji w latach 90. XX wieku. Światło pojawia się dzięki powstaniu łuku świetlnego, który jest miejscem wyładowań gazu pomiędzy dwoma elektrodami.

Specjaliści z http://swiatla-dzienne.pl zapewniają, że ksenony wymagają specjalnego układu zapłonowego, który będzie wytwarzać wysokie napięcie niezbędnie do ich uruchomienia. Gazem zapalającym w przypadku tego typu lamp jest właśnie ksenon, który należy do grupy gazów szlachetnych. Wysokie napięcie inicjujące zapłon lampy o wartości około 25.000 V jest odpowiednio stabilizowane do poziomu 42V lub 85V – w zależności od typu lampy.

Fenomen lamp ksenonowych

Lampa ksenonowa w przeciwieństwie do halogenowej, nie jest żarówką, nie posiada bowiem żarnika. Źródło światła pochodzące z ksenonów nazywane jest dlatego lampą bądź palnikiem. Ksenon wytwarza strumień świetlny o wartości około 3200lm, pobierając przy tym moc 35W. Przez to nagrzewa się znacznie mniej od żarówki halogenowej.

Oświetlenie ksenonowe gwarantuje kierowcy o wiele większe pole widzenia w porównaniu z tradycyjnym oświetleniem halogenowym. Co więcej, trwałość palnika ksenonowego wynosi aż 3 tysiące godzin – jest to wartość trzykrotnie większa niż w przypadku standardowej żarówki halogenowej. Charakterystyczne niebieskawe światło emitowane przez ksenony nie tylko znacznie lepiej oświetla drogę, ale również nadaje samochodowi drapieżny i stylowy wygląd. Lampy ksenonowe z upływem czasu tracą na intensywności świecenia – następuje zmniejszenie ilości emitowanego światła.

Ksenon a biksenon

Światła różnią się konstrukcją całej lampy, nie tylko samego jarznika. Światła ksenonowe po włączeniu potrzebują odrobinę czasu, aby w pełni osiągnąć gotowość. Dlatego w reflektorach ksenonowych światłą długie uruchamiane są za pomocą żarówki halogenowej. W reflektorze biksenonowym natomiast zadanie świateł mijania i długich realizuje jeden jarznik. Po włączeniu świateł długich w biksenonach następuje zmiana w układzie optycznym lampy zazwyczaj poprzez  przesunięcie przesłony lub ruch samego jarznika.

Podobne wpisy
1 Komentarza
    • Stefano
    • On: 9 lipca 2015

    Rzeczywiście lampy ksenonowe są milion razy lepsze niż halogenowe, a do tego oszczędniejsze, trwałość palnika naprawdę robi niemałe wrażenie. Podoba mi się że wytwarzają niebieskie światło, fajnie byłoby je mieć.

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.