Zautomatyzowana skrzynia biegów – działanie

Zautomatyzowana skrzynia biegów – działanie

Zautomatyzowana skrzynia biegów stanowi ogromne uproszczenie dla kierowców, zwłaszcza w ruchu miejskim. Jej największą zaletą jest brak konieczności ręcznej zmiany przełożeń.

Automatyczne skrzynie biegów cieszą się największą popularnością w Stanach Zjednoczonych. Niestety, w pełni automatyczne skrzynie biegów, na które składa się sprzęgło hydrokinetyczne i zestaw przekładni planetarnych są niezwykle kosztownymi urządzeniami. Głównie z przyczyn ekonomicznych inżynierzy motoryzacyjni zaczęli zastanawiać się nad opracowaniem przekładni, która będzie łącznikiem pomiędzy skrzyniami automatycznymi i manualnymi. W ten sposób powstały tzw. zautomatyzowane skrzynie biegów. Początkowo zastępowały one jedynie sam proces wysprzęglania, a rola kierowcy ograniczała się jedynie do manualnej zmiany przełożeń. W dość szybkim czasie proces ten został jednak w pełni zautomatyzowany.

We współcześnie produkowanych samochodach zautomatyzowane skrzynie biegów potrafią bez ingerencji człowieka dobierać odpowiednie przełożenia. W razie potrzeby również człowiek może indywidualnie decydować o właściwym doborze biegu. Cały proces odbywa się w systemie sekwencyjnym – czyli po naciśnięciu łopatki znajdującej się za kierownicą następuje redukcja obecnego bądź wrzucenie wyższego biegu. Można więc śmiało stwierdzić, że zautomatyzowana skrzynia biegów nie odbiega swoją konstrukcją od skrzyń manualnych. Jedynie w miejscu linek i dźwigni pojawiły się siłowniki, których zadaniem jest obsługa sprzęgła i dobór najwłaściwszych przełożeń. Elektronika jest odpowiedzialna również za to, aby silnik nie pracował na zbyt niskich lub zbyt wysokich obrotach.

Wyraźną wadą zautomatyzowanych przekładni jest ich prędkość działania. Trzeba przyznać, że na tle skrzyń obsługujących dwa sprzęgła oraz tych w pełni zautomatyzowanych wypadają dość przeciętnie. Początkowo produkowane skrzynie często zawodziły, dobierając niewłaściwy bieg bądź „zrywając” jego zmianę. Do tej pory nie udało dopracować się tych wad, a jako alternatywę dla zautomatyzowanych skrzyń biegów przedstawiono skrzynie dwusprzęgłowe.

Podobne wpisy
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.