Pompa wody – funkcja, budowa, zasada działania

Chłodzenie silników wodą jest bardzo wydajne, dlatego jest to system najbardziej rozpowszechniony we współczesnych czasach. Słowo ‚woda’ zostało wykorzystane w sensie umownym, bo w naszym klimacie jest to najczęściej specjalny płyn chłodzący – zwykle jest go ok. 6 litrów. Cały układ nie byłby jednak kompletny bez pompy wody.

Układ chłodzenia w każdym samochodzie prócz medium chłodzącego wykorzystuje także powietrze, które odbiera ciepło. Zanim jednak zachodzi ten proces, woda musi pokonać długą drogę wokół silnika. To właśnie pompa wody odpowiada za pompowanie i wprawianie w ruch tejże wody. Pompa najczęściej napędzana jest paskiem rozrządu lub paskiem klinowym, przez co wyższe obroty silnika oznaczają szybsze pompowanie wody. Tym samym coraz wyższa temperatura silnika ma szansę zostać obniżona przez system chłodzenia.

W obecnie produkowanych autach pompy wody pracują jak wirówki, bowiem w obudowie pompy wiruje koło łopatkowe o łopatkach rozchodzących się od środka (osi) na zewnątrz. Od czoła tej wirówki doprowadzana jest woda, której łopatki nadają ruch wirowy, wykorzystując siłę odśrodkową. Z kolei otwór, z którego woda wydostaje się pompa i płynie do silnika umiejscowiony jest z boku pompy.

Pompa wody ma więc tylko jeden ruchomy element, co nie zmienia jednak faktu, że czasem potrafi się zepsuć. Do najbardziej rozpowszechnionych usterek zaliczane jest zatarcie łożyska pompy i rozszczelnienie (w takim wypadku pompa „gubi” wodę, jak mówią mechanicy w żargonie). Co może spowodować takie a nie inne efekty? Przyczyn może być wiele – od zbyt mocno napiętego paska klinowego do zbyt niskiego stężenia środka przeciwzamarzającego.

Warto wspomnieć, że płyn przeciwzamarzający odznacza się silnymi właściwościami smarnymi i antykorozyjnymi, co jest bardzo ważne dla działania pompy i całego układu chłodzenia.

Skomentuj