Gaźnik – zasady działania

Gaźnik – zasady działania

Gaźniki możemy znaleźć głównie w skuterach oraz motocyklach. Współcześnie produkowane samochody nie potrzebują już gaźnika, ale właściciele samochodów z połowy lat 90. wciąż mają do czynienia z tym urządzeniem. Do czego służy gaźnik i dlaczego z nich zrezygnowano?

Gaźnik samochodowy jest przymocowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. W większości samochodów bezpośrednio nad gaźnikiem znajduje się również filtr powietrza. Gaźnik jest starszym bratem współcześnie produkowanych wtryskiwaczy, choć ich metoda działania jest diametralnie różna. Paliwo w gaźniku jest zasysane podczas gdy wtryskiwacze otwierają się na ułamek sekundy, co pozwala na wtrysk paliwa do kolektora dolotowego.

Jak zbudowany jest gaźnik? Dzieli się on na komorę pływakową i gardziel wraz przepustnicą. Komora pływakowa nazwana została w ten sposób od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka znajduje się zawór iglicowy odpowiedzialny za zamykanie dopływu benzyny ze zbiornika paliwa, aby nie dopuścić do przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy jest wyżej niż maksymalny poziom paliwa, co „zmusza” benzynę do wyssania wskutek podciśnienia powstałego w największym punkcie przelotu. Naciskając pedał przyspieszenia automatycznie otwiera się przepustnica, a silnik zasysa większą ilość powietrza oraz z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. W gardzieli zaś zassana dawka paliwa mieszana jest z powietrzem i przemieszcza się do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.

Starsze samochody, które były wyposażone w gaźnik posiadały również tzw. „ssanie”, które sterowane było z kabiny kierowcy. Ssanie odpowiedzialne było za wzbogacenie mieszanki paliwowej podczas rozruchu samochodu na zimnym silniku. Niewielki przepływ powietrza przez gardziel gaźnika sprawiał, że benzyna nie mogła być zassana w wystarczającej ilości. Nieco nowsze samochody posiadały elektryczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki.

Gaźniki wyposażone są także w pompkę przyśpieszającą. W momencie nagłego wciśnięcia pedału gazu pompka przyśpieszająca powoduje wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. Umożliwiało to płynne i szybkie przyspieszenie. Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy zdejmujemy nogę z pedału przyśpieszenia. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów, a cały zabieg jest powszechnie znany jako hamowanie silnikiem. W związku z zamknięciem przepustnicy paliwo nie jest zasysane główną dyszą paliwową.

Podobne wpisy
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.