Gaźnik – zasady działania

Gaźniki możemy znaleźć głównie w skuterach oraz motocyklach. Współcześnie produkowane samochody nie potrzebują już gaźnika, ale właściciele samochodów z połowy lat 90. wciąż mają do czynienia z tym urządzeniem. Do czego służy gaźnik i dlaczego z nich zrezygnowano?

Gaźnik samochodowy jest przymocowany do kolektora ssącego i odpowiada za wprowadzenie benzyny do silnika po wymieszaniu jej z powietrzem. W większości samochodów bezpośrednio nad gaźnikiem znajduje się również filtr powietrza. Gaźnik jest starszym bratem współcześnie produkowanych wtryskiwaczy, choć ich metoda działania jest diametralnie różna. Paliwo w gaźniku jest zasysane podczas gdy wtryskiwacze otwierają się na ułamek sekundy, co pozwala na wtrysk paliwa do kolektora dolotowego.

Jak zbudowany jest gaźnik? Dzieli się on na komorę pływakową i gardziel wraz przepustnicą. Komora pływakowa nazwana została w ten sposób od pływaka, który unosi się na zgromadzonym w niej paliwie. Na ramieniu pływaka znajduje się zawór iglicowy odpowiedzialny za zamykanie dopływu benzyny ze zbiornika paliwa, aby nie dopuścić do przelania się paliwa z dyszy do gardzieli. Górny koniec dyszy jest wyżej niż maksymalny poziom paliwa, co „zmusza” benzynę do wyssania wskutek podciśnienia powstałego w największym punkcie przelotu. Naciskając pedał przyspieszenia automatycznie otwiera się przepustnica, a silnik zasysa większą ilość powietrza oraz z dyszy jest zasysana większa ilość paliwa. W gardzieli zaś zassana dawka paliwa mieszana jest z powietrzem i przemieszcza się do kolektora ssącego, a dalej do cylindra, który wykonuje w danym momencie suw ssania.

Starsze samochody, które były wyposażone w gaźnik posiadały również tzw. „ssanie”, które sterowane było z kabiny kierowcy. Ssanie odpowiedzialne było za wzbogacenie mieszanki paliwowej podczas rozruchu samochodu na zimnym silniku. Niewielki przepływ powietrza przez gardziel gaźnika sprawiał, że benzyna nie mogła być zassana w wystarczającej ilości. Nieco nowsze samochody posiadały elektryczne sterowanie wzbogaceniem mieszanki.

Gaźniki wyposażone są także w pompkę przyśpieszającą. W momencie nagłego wciśnięcia pedału gazu pompka przyśpieszająca powoduje wtłoczenie paliwa do gardzieli gaźnika. Umożliwiało to płynne i szybkie przyspieszenie. Całkowite odcięcie dopływu paliwa do kolektora ssącego następuje, gdy zdejmujemy nogę z pedału przyśpieszenia. Zamykany jest wtedy zawór dyszy wolnych obrotów, a cały zabieg jest powszechnie znany jako hamowanie silnikiem. W związku z zamknięciem przepustnicy paliwo nie jest zasysane główną dyszą paliwową.

Skomentuj