Do czego służą filtry samochodowe i jakie są ich rodzaje?
W samochodach osobowych można spotkać się z kilkoma rodzajami filtrów. Niektóre z nich ochraniają silnik, inne zaś mają na celu podniesienie komfortu jazdy pasażerów. Podstawowymi filtrami są filtry oleju i powietrza, w nowych pojazdach zasilanych oleje napędowym pojawiają się też filtry paliwa, a w najnowszych autach filtry kabinowe. Niezależnie od tego ile filtrów zastosowano w danym samochodzie, trzeba pamiętać o tym, że co pewien czas konieczna jest ich wymiana.
Filtry paliwa
Tego rodzaju filtry samochodowe oczyszczają paliwo z cząsteczek stałych – jakie mogą dostać się do silnika razem z tankowanym paliwem (które jest np. gorszej jakości). Filtry paliwa służą jednak przede wszystkim do oddzielania cząstek wody od oleju, co zapobiega uszkodzeniu komory spalania w silnikach. W autach zasilanych benzyną tzw. filtr wstępny z gęstej siatki metalowej umieszczany jest w zbiorniku paliwa. Takiego rozwiązania nie można zastosować w silnikach zasilanych olejem napędowym (bo jest on znacznie bardziej lepki od wody). W takich silnikach stosuje się więc filtry z tzw. odwadniaczem. Wymiana filtra paliwa zalecana jest po około 30 tys, przejechanych kilometrów.
Filtry oleju
Są to jedne z podstawowych filtrów samochodowych. Ich zadaniem jest zatrzymywanie zanieczyszczeń (np. drobnych opiłków metalu), które znajdują się w oleju silnika. Takie zanieczyszczenia dostają się do układu smarowania poprzez układ dolotowy – w trakcie pracy tłoków silnika. Każdy filtr oleju jest niezwykle czuły na zanieczyszczenia i przynosi ogromne korzyści, ponieważ zadbanie o właściwą filtrację oleju przedłuża żywotność silnika. Filtry samochodowe do oleju powinny być zmieniane w czasie wymiany tego ostatniego: to znaczy raz do roku albo po przejechaniu około 20 tys. kilometrów.
Filtry powietrza
Znajdujący się w samochodzie tego rodzaju filtr ma na celu oczyszczanie powietrza z kurzu dostającego się do wnętrza auta. Filtr powietrza jest ochroną przed zanieczyszczeniami, które mogłyby dostać się do układu dolotowego, a następnie do silnika (co mogłoby go uszkodzić). Tak więc filtr powietrza odpowiada za wstępne oczyszczenie powietrza, które jest używane przez silnik do zainicjowania procesu spalania paliwa. Tego rodzaj filtr produkuje się ze specjalnego materiału o włóknistej i porowatej strukturze, dzięki czemu ma on odpowiednią przepustowość i nie ulega zawilgoceniu. Filtr powietrza powinno się wymieniać po około 15-20 tys. przejechanych kilometrów.
Filtry kabinowe
Filtry kabinowe – nazywane także przeciwpyłkowymi, pojawiają się w samochodach nowych (przede wszystkich tych z klimatyzacją). Nie wpływają one na sprawność auta, ale mają za zadanie poprawić komfort jazdy. Celem takiego filtru jest bowiem oczyszczanie powietrza, które jest tłoczone wentylacją do wnętrza kabiny samochodu. Jest to więc szczególnie istotne dla osób cierpiących na alergię (na pyłki albo kurz).
Filtr kabinowy najlepiej jest wymieniać co najmniej raz w roku – najlepiej po okresie zimowym. Inną opcją jest zaś pilnowanie, by wymieniać go co 15-20 tys. przejechanych kilometrów.
Bardzo przydatny wpis! O filtrach w samochodach bardzo często się po prostu nie pamięta – jeśli są i działają jak należy, nikt nie zwraca na nie uwagi, dopiero w momencie wystąpienia jakichś niedogodności szukamy przyczyny problemu. Filtry warto wymieniać regularnie, wedle zaleceń – wówczas unikniemy wszelkich problemów z nimi związanych. Więcej porad motoryzacyjnych znaleźć można na stronie https://seat-blog.pl/ Jest to blog w całości poświęcony japońskiej marce Suzuki.