Jaki akumulator wybrać?

Akumulator samochodowy to nieodzowny element każdego samochodu, bez którego żadne auto nie miałoby szans zapalić i odjechać. W okresie zimowo-wiosennym akumulatory mają ciężki los i niekiedy pojawia się potrzeba, żeby go wymienić. Kiedy tak jest w naszym przypadku, warto wiedzieć jaki akumulator wybrać.

Najbardziej popularnym rodzajem akumulatorów są kwasowo – ołowiowe i są stosowane niemal od wynalezienia tego elementu, a więc od 1859 roku. Akumulator to typowa część eksploatacyjna, współpracująca z alternatorem samochodowym, który odpowiada za prawidłowa pracę układu elektrycznego samochodu. Nic więc dziwnego, że dobór prawidłowego akumulatora jest bardzo istotny, bo w ten sposób neutralizujemy ryzyko rozładowania czy też trwałego uszkodzenia baterii.

Wybór akumulatora jest więc kwestią pierwszorzędną, i w tym aspekcie powinniśmy kierować się założeniami konstrukcyjnymi producenta auta. Dosyć częstą, negatywną tendencją jest kupowanie akumulatorów o większej pojemności, niż ta zalecana (wartość tę mierzy się w amperogodzinach – skrót Ah). Gdy postąpimy właśnie w ten sposób, możemy doświadczyć negatywnych skutków w postaci permanentnego niedoładowania akumulatora i gwałtowne obniżenie sprawności i żywotności.

Jeśli już wiemy, jaką pojemność powinien mieć akumulator w naszym samochodzie, powinniśmy zadecydować o marce. Tutaj wybór jest spory, powinniśmy jednak zwrócić uwagę na linię danego producenta (czy jest to produkt premium, czy przeznaczony np. do supermarketów), bowiem ma to duży wpływ na jakość akumulatora. Takie produkty są znacznie mniej trwałe, przestarzałe technologicznie i jednym słowem gorsze. Sama marka ma duży wpływ, więc oczywiście zalecamy kupno produktów renomowanych i znanych producentów, takich jak Varta, Centra, Exide czy Bosch. Dobrze dobrany akumulator którejś z tych marek zapewni nam bezproblemową eksploatację na ładne parę lat.

Niezwykle ważne jest też uwzględnienie konstrukcji zewnętrznej akumulatora, może się bowiem okazać, że model o prawidłowej pojemności i prądzie rozruchowym będzie miał gabaryty, które uniemożliwią jego montaż w naszym aucie. Tyczy się to również położenie biegunów, układ „+” i „-” musi być przystosowany do pojazdu. Warto więc również zwrócić na to uwagę.

Skomentuj