Awaria amortyzatora – jak ją wykryć?
Według powszechnego przekonania jedynym zadaniem amortyzatorów jest tłumienie wstrząsów. Rzeczywiście, są one niezastąpione podczas najeżdżania na nierówności, jednak to tylko jedno z wielu zadań amortyzatorów, które odpowiadają także za przyczepność samochodu w czasie skrętów, jego sterowność, a nawet skuteczność hamowania.
Nie ma zatem wątpliwości, iż nawet niewielka niesprawność amortyzatora stwarza ogromne niebezpieczeństwo. Warto być zatem uczulonym na sygnały, które wysyła uszkodzony amortyzator, a po ich wykryciu natychmiast poddać go kontroli sprawności.
Sygnalizacja niesprawności amortyzatora
W sporadycznych przypadkach dochodzi do nagłej awarii amortyzatory, który całkowicie odmawia posłuszeństwa. O wiele częściej uszkodzenie początkowo jest niewielkie, jednak z czasem postępuje. Dlatego też sygnały niesprawności mogą być bardzo subtelne. Jednym z objawów jest niestabilność pojazdu, zwłaszcza podczas najeżdżania na nierówności oraz wchodzenia w zakręty. Ponadto, kierowca może odczuwać zmniejszoną przyczepność. Oczywiście uszkodzony amortyzator sprawia także, że użytkownik pojazdu odczuwa drgania, często nawet w trakcie jazdy po równej nawierzchni. Warto również zwrócić uwagę na zużycie opon – jeżeli któryś z amortyzatorów jest uszkodzony, będzie ono nierównomierne.
Jak sprawdzić stan amortyzatora?
Pojawienie się sygnałów świadczących o niepełnej sprawności amortyzatorów powinno skłonić do natychmiastowej kontroli tych elementów. Podstawową analizę pracy amortyzatorów można wykonać samodzielnie. Najbardziej znanym, a jednocześnie najprostszym badaniem jest mocne obciążenie karoserii w miejscu, w którym znajduje się amortyzator. Po odciążeniu nadwozia, pojazd dosłownie w momencie powinien wrócić do swojej pierwotnej pozycji. Jeżeli jednak zamiast tego będzie się on kiwał, oznacza to, że z danym amortyzatorem coś jest nie w porządku. Drugi sposób na sprawdzenie, w jakim stanie jest amortyzator, to oględziny. W tym celu trzeba wyciągnąć amortyzator, który następnie można obejrzeć z każdej strony. Częstą awarią jest pękniecie amortyzatora, które można zauważyć podczas oględzin. Należy jednak pamiętać, że nieszczelność może być niewielka, więc dostrzeżenie jej wcale nie musi być proste. Poza tym, pomimo że amortyzator z zewnątrz wygląda dobrze, nie oznacza to wcale, że nie pojawiły się jakieś uszkodzenia wewnętrzne. Jeżeli samodzielna diagnoza nie da jednoznacznej odpowiedzi, należy wybrać się do warsztatu. Konieczna może się okazać wymiana elementu. Całe szczęście ceny wysokiej klasy amortyzatorów nie muszą wcale być bardzo wysokie, o ile trafimy na odpowiedni sklep internetowy. Sklep z tanimi częściami zawieszenia często oferuje niezawodne amortyzatory w cenach nie wyższych, niż 250-300 zł.
Zostaw komentarz