Uszczelka głowicy

Uszczelka głowicy

Wymiana uszczelki pod głowicą z pozoru może wydawać się błahą usterką, która nie wymaga dużego nakładu czasowego i wysokich kosztów. Wbrew pozorom pęknięta uszczelka pod głowicą nie oznacza nic dobrego i powiązana jest zazwyczaj z wysokimi kosztami. W niniejszym artykule postaramy się przedstawić objawy, proces naprawy i koszty jakimi będziemy obciążeni podczas wystąpienia tej usterki.

uszczelglowicNa samym początku warto zaznaczyć, że pęknięta uszczelka pod głowicą nie jest zauważalna, ani odczuwalna od samego początku. Co najgorsze często może być przez nas przeoczona, Najczęstszymi objawami uszkodzenia uszczelki jest nierówna praca silnika, jednak po nagrzaniu wszystko wraca do normy, co może nas bardzo mocno zwieść z tropu. Innym symptomem uszkodzenia uszczelki głowicy jest zmniejszenie poziomu płynu w zbiorniczku układu chłodzenia.

Zazwyczaj ze względu na naszą małą świadomość zaistniałej sytuacji, uzupełniamy raz na jakiś czas ubytek chłodziwa w układzie z myślą, iż wina może leżeć po stronie nieszczelnych przewodów. Doprowadza to do nieświadomego odwlekania moment, w którym jednostka napędowa po prostu zostanie trwale uszkodzona. Dlatego warto podczas tego symptomu skierować się na stację kontroli pojazdu w celu badania głowicy. Niestety ale w tym przypadku czas to pieniądz, gdyż szybko wykryta usterka pozwoli ograniczyć naprawę do obróbki głowicy i założenia nowej uszczelki. W najgorszym przypadku przepalona uszczelka może spowodować zatarcie silnika. Dlatego już w tym momencie widać jak bardzo istotną rolę gra uszczelka głowicy. Za co jest więc odpowiedzialna?

Zapewnia ona między innymi szczelność między głowicą górną, a blokiem silnika. Odpowiednimi kanałami przepływa w niej płyn chłodniczy oraz olej. Dzięki wielkiej odporności na ciśnienie uszczelka taka może wytrzymać ciśnienie nawet do 200 barów i temperatury 2500 ºC. Pamiętajmy również że temperatury mogą być w początkowej fazie nawet ujemne (podczas zimy), ale już po niewielkim czasie następuje nagły wzrost temperatury. Dodatkowo w większej ilości samochodów stosuje się bloki i głowice o zmiennej rozszerzalności cieplnej, do których uszczelka musi się dostosować.

Przejdźmy teraz może do przyczyn, z których następuje uszczelka głowicy. Najczęściej przyczyną jest przegrzanie silnika, który może nastąpić z powodu innej usterki np. układu chłodzenia, zbyt agresywnej jazdy samochodem, niewłaściwego montaż lub z powodu przedwczesnego zużycia się uszczelki. Warto zaznaczyć, że podczas montażu coraz modniejszej w naszym kraju – instalacji gazowej, trzeba ingerować w układ chłodzenia, który może uszkodzić uszczelkę.

Jeżeli wiem już jakie są przyczyny, to warto skupić się teraz na działaniu, które możemy podjąć podczas uszkodzenia uszczelki. Oczywiście nie obejdzie się bez rozbiórki silnika i wymiany uszczelki. Często okazuje się, że konieczna jest również obróbka głowicy. Polega ona na naprawie gniazd zaworów, spawaniu pęknięć materiału, wymianie prowadnic zaworowych i szlifowaniu płaszczyzny głowicy. Ostatnia czynność wymaga fachowej wiedzy i sprzętu.

Przejdźmy teraz do najważniejszej kwestii, czyli kosztów. Sama wymiana głowicy to koszt około 200-1100 zł w zależności od serwisu i auta. Natomiast za kompleksową i fachową obróbkę musimy przygotować się na wydatek co najmniej dwukrotnie większy.

Podobne wpisy
1 Komentarza
    • wicio
    • On: 12 marca 2013

    Jeszcze o objawach: przedostawanie się płynu chłodniczego do oleju w silniku – co powoduje zmianę jego barwy i konsystencji, „majonez” pod korkiem wlewu oleju (ten objaw może również być spowodowany innymi czynnikami), podnoszenie się poziomu oleju na widoczne na”bagnecie” – płyn chłodniczy przedostający się do miski olejowej podnosi poziom, spadek mocy silnika spowodowany obniżoną kompresją.
    Po wymianie uszczelki niezbędna jest też regulacja luzów zaworowych.

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.