Przewody zapłonowe – porady eksploatacyjne

Przewody zapłonowe – porady eksploatacyjne

Przewody zapłonowe to bardzo ważny element układu zapłonowego, warunkującego jego działanie i efektywność. Pełnią one niezwykle ważną funkcję w procesie doprowadzania wysokiego napięcia z cewki do świecy.
Omawiając temat przewodów zapłonowych warto podkreślić, że pracują one w złych warunkach – przy niskich bądź wysokich temperaturach, narażone na zanieczyszczenia, smary, oleje etc. Z tego też powodu większość kierowców winą za złe funkcjonowanie układu zapłonowego obarcza właśnie przewody. Czasem należy jednak zastanowić się nad tym, czy przyczyną usterek są przewody, czy może inne elementy układu.

W porównaniu z innymi układami, system zapłonowy nie jest szczególnie skomplikowany, ważne jest natomiast by jego poszczególne części były wykonane z najlepszych materiałów i były w dobrym stanie. Przez przewody zapłonowe płynie prąd o wysokim napięciu i poruszą się on zawsze najkrótszą drogą, przez co niezwykle ważny jest stan samego przewodu (kabla), jak i osłony terminali. Większość znanych producentów stosuje silikon w osłonach, który służy przede wszystkim izolacji. Dzięki temu prąd przepływa niemal bez ograniczeń a ryzyko przebicia jest znacznie mniejsze.

Częstą usterką przewodów zapłonowych jest ich przebicie – dzieje się tak, jeśli nie wymieniamy świec zapłonowych zgodnie z zaleceniami producenta. Niesprawna świeca wymaga większego prądu aby iskra przeskoczyła, obciążone są więc przewody hamulcowe, które ten prąd dostarczają. Jest to częsta przypadłość aut z instalacją LPG, która powoduje szybsze zużycie świec zapłonowych.

Przewody zapłonowe są dosyć delikatne – wyobraźmy sobie, że nawet małe zanieczyszczenia może spowodować nieszczelność osłon przewodu zapłonowego, czego efektem jest wypalenie ścieżki na izolatorze świecy. Z kolei przyczyną nierównej pracy jednostki napędowej, szarpania i problemów z zapłonem często jest źle zamontowana i wyregulowana instalacja LPG bądź zły montaż przewodów.

Na czym to polega? Otóż, jeśli mamy brudne ręce, porcelana będąca izolatorem może ulec zanieczyszczeniu. To początkowo niewielkie zabrudzenie przekształca się w nieszczelność osłon przewodu zapłonowego i skutkuje to wypaleniem ścieżki na izolatorze świecy. Jeśli stało się tak w naszym aucie, musimy jak najszybciej udać się do mechanika i zlecić wymianę świec, osłon i przewodów zapłonowych.

Podobne wpisy
2Komentarze
    • Daniel
    • On: 25 kwietnia 2014

    Niesprawna świeca wymaga większego prądu aby iskra przeskoczyła, obciążone są więc przewody hamulcowe, które ten prąd dostarczają. Drobna pomyłka 🙂

    Odpowiedz
      • Terminal Części
      • On: 9 maja 2014

      Dzięki za czujność 🙂

      Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.