Jak bronić się przed nieuczciwością mechaników

Jak bronić się przed nieuczciwością mechaników

Każdy właściciel auta w końcu spotka się z sytuacją w której oddaje samochód do mechanika z zamiarem jego naprawienia, a efektów brak. Jeszcze gorzej wygląda sytuacja w której dostajemy samochód w jeszcze gorszym stanie niż go zostawiliśmy. Jak się przed tym bronić?

mechanic (1)

Obrazek pochodzi ze strony sitiodeesperanza.com

Opinia znajomych

Naszym sprzymierzeńcem są opinie o warsztatach mechaniki pojazdowej. Warto się z nimi zapoznać przed podjęciem decyzji o skorzystaniu z usług jednego z nich. Może nam to zaoszczędzić wiele nieprzyjemnych sytuacji.

Umowa o dzieło

Przed oddaniem pojazdu do naprawy warto przygotować umowę o dzieło. Jest to praktyka do której warsztaty samochodowe nie są przyzwyczajone, jednak działanie takie jest to korzystne dla obu stron. Mechanik zobowiązuje się do wykonania określonej naprawy, a my zobowiązujemy się do zapłacenia w przypadku jej wykonania.

Protokół zdania

Mimo, że większość mechaników popatrzy na nas krzywym wzrokiem, warto spisać protokół zdania pojazdu zanim oddamy kluczyki w ich ręce. W protokole takim powinien znajdować się opis usterek auta oraz jego wyposażenie. Dodatkowym zabezpieczeniem jest umieszczenie w nim informacji o stanie licznika, a nawet ilości paliwa.

Śledzenie lokalizacji pojazdu

Obecnie istnieje szereg narzędzi umożliwiających monitorowanie położenia naszego samochodu. Przed oddaniem pojazdu w ręce mechaników, warto zapatrzeć się w jeden z nich. Pozwoli to uniknąć zaskoczenia w przypadku dużej zmiany przebiegu. Przekroczenie większej odległości od warsztatu może wzbudzić nasze podejrzenia.

Protokół odbiorczy

Przy odebraniu samochodu od mechanika koniecznie powinniśmy sprawdzić elementy zewnętrzne pojazdu, w celu znalezienia potencjalnych usterek wynikłych podczas prowadzenia prac przez mechanika. Wszystkie uwagi spisujemy w protokole odbiorczym. Zamieszczamy w nim informację o przebiegu, ilości paliwa, wyposażeniu. Sprawdzamy na fakturze lub rachunku jakie części są wpisane i upewniamy się, czy rzeczywiście zostały wymienione. Protokół może okazać się pomocny w przypadku późniejszego odkrycia usterek.

Artykuł powstał w oparciu o materiały umieszczone na stronie http://www.iparts.pl/warsztaty/.

Podobne wpisy
3Komentarze
  1. No z tym zaopatrywaniem się w systemy śledzenia, tyko po to żeby sprawdzić czy mechanik nie jeździ naszym samochodem we własnych celach to lekka przesada. Moim zdaniem wystarczy spisać sobie stan licznika i po naprawie porównać. Oczywiście mechanik może cofnąć licznik, ale nie sądzę żeby mu się chciało cofać, jeśli nie powiemy o spisaniu kilometrów.

    Odpowiedz
    • nyberg
    • On: 21 lutego 2015

    Najlepiej to co tylko można ogarniać samemu. Ja na przykład dowiedziałem się, że napraw na warsztatach można unikać jeśli stosuje się do auta odpowiednie preparaty ochronne – choćby Ceramizatory. Zmniejszają awaryjność silników, skrzyń biegów i nie tylko. I już wychodzi kilka napraw mniej 🙂

    Odpowiedz
    • Piter
    • On: 9 lipca 2015

    Zawsze boję się tego, że mechanik zrobi coś niedokładnie i w efekcie ja mu zapłacę, ale za chwilę coś znowu mi się zepsuje. Dlatego co tylko potrafię kontroluje/naprawiam samodzielnie, albo oddaje auto do znajomego i proszę żeby to on osobiście zajął się autem.

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.