Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Szyby samochodowe

Szyby samochodowe to część każdego auta, które możemy spotkać na publicznych drogach. Pełnią one wiele funkcji, w tym także funkcje ochronne. Chronią one kierowców i pasażerów przed działaniem przeróżnych czynników zewnętrznych – wiatrem, zanieczyszczeniami, deszczem, słońcem itd.

W dzisiejszych czasach producenci bardzo dbają o bezpieczeństwo, stale udoskonalając swoje produkty. Z tego też powodu szyby samochodowe są zwykle bardzo odporne na wszelkiego rodzaju uderzenia a dodatkowo znacząco wpływają na długość hamowania i polepszają widoczność kierowcy. Auto szyby występuje w dwóch odmianach – stalinit i triplex. Cóż znaczą te zagadkowe nazwy? Otóż, stalinit jest to szkło hartowane, które podgrzewane jest do temperatury ok 670 st. C aby zostać schłodzonym szybkim, równomiernym powietrzem. Z kolei triplex to nic innego to szkło, które składa się z wielu warstw.

Dzięki wykorzystaniu najnowszych technologii, szyby samochodowe we współczesnych czasach składają się z trzech, różnych warstw. Dwie warstwy są wykonane z arkuszowego float – szkła. Pomiędzy tymi warstwami producenci stosują film z poliwinylobutyralu, dzięki któremu szyby samochodowe stają się elastycznym i silnym materiałem. Poprzez tego typu konstrukcje, możliwy jest wysoki poziom bezpieczeństwa, nawet jeśli dochodzi do uszkodzenia szyby, pęknięcia jej itp.

W XXI wieku niezwykle popularne są podgrzewane szyby samochodowe. Ten zaawansowany i innowacyjny produkt jest gwarancją znakomitego komfortu dla kierowców w trakcie jazdy.

Należy jednak pamiętać, że drobne kamienie, piasek czy żwir mogą stłuc szybę czy przyczynić się do jej uszkodzenia. Jak możemy tego uniknąć? Przede wszystkim, powinniśmy uważać na jadące przed nami ciężarówki, wożące materiał z budowy oraz ciężarowe auta z kołami bliźniaczymi, spod których mogą wypadać żwir bądź kamienie.

Dodatkowo, warto zwracać uwagę na znaki drogowe, które sygnalizują roboty drogowe bądź asfaltowanie. Należy stosować się do zalecanej prędkości i zachowywać odpowiedni odstęp od samochodu jadącego przed nami.

Ostatnia rada tyczy się eksploatacji auta w zimie. Zaleca się bowiem, aby kierowcy nie włączali ciepłego powietrza na wychłodzoną szybę zaraz po uruchomieniu auta. Zanim nie wyrówna się temperatura pomiędzy poszczególnymi warstwami szyby, miejsce mają miejsce znaczące naprężenia termiczne powstające w warstwie zewnętrznej. Jeśli w tej ostatniej znajdują się jakieś uszkodzenia, może dojść nawet do pęknięcia szyby samochodowej.

Skomentuj