Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Poduszki powietrzne

Poduszki powietrzne to element, w który wyposażone są praktycznie wszystkie współczesne samochody. Nie zawsze tak jednak było, a wzrost technologii i wymogi bezpieczeństwa doprowadziły do tego, że dzisiaj nie wyobrażamy sobie jazdy bez sprawnie funkcjonujących poduszek samochodowych. Jak działają poduszki powietrzne? Jakie są ich rodzaje? Zapraszamy do lektury naszego artykułu.

Czym tak właściwie jest poduszka samochodowa? Otóż jest to element, mający zminimalizować skutki wypadku samochodowego, poprzez amortyzację uderzenia ciała kierowcy i pasażerów (zwłaszcza głowy) o elementy konstrukcyjne auta. Poduszka powietrzna to element stanowiący tak właściwie odpowiednio ukształtowany worek, który podczas uderzenia w błyskawicznie krótkim czasie (0,02 sekundy) napełnia się gazem – zwykle azotem. Gaz napełniający poduszkę wystrzeliwany jest pirotechnicznie, a jego uruchamianie odbywa się za pomocą impulsu czujników zamontowanych w poszczególnych częściach samochodu.

Podstawową funkcją owych czujników jest przede wszystkim rozpoznanie z której strony nastąpiło uderzenie i uruchomienie odpowiednich poduszek powietrznych. Przeważnie, drobne kolizje czy stłuczki nie powodują „startu” poduszek samochodowych, potrzebna jest bowiem do tego większa siła zderzeniowa.

Kiedy poduszka zostaje uruchomiona i napełnia się gazem, natychmiast gaz ulatuje z niej specjalnie przeznaczonymi do tego otworami. Dzieje się tak dlatego, aby zapewnić odpowiedni stopień amortyzacji uderzenia i uniknięcie sytuacji, w których przykładowo osoba tracąca przytomność dusi się.

W samochodzie znajduje się cały szereg poduszek powietrznych, które umiejscowione są w różnych częściach pojazdu. I tak, wyróżniamy chociażby poduszki czołowe, boczne, kolanowe, kurtyny powietrzne, czy poduszki powietrzne środkowego pasażera tylnej kanapy.

Poduszka samochodowa czołowa dzieli się na dwa rodzaje – pasażera i kierowcy. Ich głównym celem jest amortyzacja ciała i głowy pasażera i kierowcy w trakcie zderzenia czołowego. W większości przypadków znajduje się ona na wyposażeniu standardowym dostępnych współcześnie aut.

Kurtyny powietrzne natomiast, zajmują się ochroną głów pasażerów auta w takcie zderzenia bocznego. Montowane są w krawędzi dachu pojazdu. Podobną rolę sprawuje boczna poduszka powietrzna, ta z kolei umieszczona jest w bocznej krawędzi fotela i chroni ona ciało poszkodowanego podczas zderzenia bocznego.

Mimo poczucia bezpieczeństwa, które daje podróżowanie samochodem wyposażonym w poduszki powietrzne, należy pamiętać, że najważniejsza jest nasza wyobraźnia i zdrowy rozsądek. Żadne bowiem poduszki samochodowe nie uchronią kierowcy ani pasażerów, jeśli auto będzie jechało z nadmierną prędkością, a podróżujący nim ludzie nie zapną pasów bezpieczeństwa.

Skomentuj