Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Maglownice

Maglownice to elementy występujące praktycznie we wszystkich obecnie produkowanych modelach samochodów. Ich sukces w dużej mierze wynika z ich zwartej konstrukcji, bowiem niezależne zawieszenie kół przednich i napęd na przednie koła sprawiają, że powstaje mało miejsca dla mechanizmu kierowniczego. Z tego też powodu ciężko byłoby stosować przekładnię dającą na wyjściu ruch obrotowy, więc konstruktorzy stosują maglownicę, czyli inaczej – przekładnię zębatkową.

Maglownice to konstrukcja uniwersalna, która znalazła swoje zastosowanie w samochodach osobowych z napędem na tylne koła, niezależnym przednim zawieszeniem czy pojazdach dostawczych. Przez to rozpowszechnienie, występują one w różnych typach, najczęstszą jednak opcją jest taka, w której zębnik zamontowany jest w środku przekładni, a drążki poprzeczne przymocowane są do końców listwy zębatej.

Tego typu rozwiązanie jest najpopularniejsze, ze względu na niską cenę i prostotę i konieczność omijania elementów układu zawieszenia. Poza tym, fakt iż przeguby drążków znajdują się w osi listwy zębatej powoduje, że wykluczony całkowicie jest moment obracający tę listwę.

Maglownica bardzo często umiejscowiona jest bardzo nisko. Dlaczego tak jest? Otóż, w takim układzie części układu kierowniczego znajdują się blisko przegubów napędowych, natomiast drążki poprzeczne przytwierdzone do końców listwy są relatywnie krótkiej długości. Stanowi to jedną z najprostszych i najtańszych opcji dostępnych na rynku.

Kolejnym ważnym aspektem, który warto omówić, jest wysokie umieszczenie przekładni kierowniczej, które wiąże się z koniecznością przytwierdzenia przegubów drążków do środka listwy zębatej. Tak zamocowane drążki są stosunkowo długie, a co za tym idzie zostawiają mniej miejsca, z drugiej jednak strony znacznie minimalizują zmiany zbieżności kół przy pionowych ruchach zawieszenia.

Poza tym, maglownica (zwana również przekładnią zębatkową) jest znana z tego, że bezpośrednio przenosi obrót kierownicy na na ruch obrotowy zwrotnic zawieszenia, co generalnie jest cechą pozytywną, ponieważ objawia się to dobrym czuciem samochodu przez kierowcę. Inna sprawa jest taka, że każdy nawet najmniejszy ruch kierownicą powoduje zmianę toru jazdy, co może okazać się kłopotliwe, a nawet niebezpieczne w toku normalnego eksploatowania samochodu.

Skomentuj