Na czym polega elastyczność silnika?

W niektórych specyfikacjach silników samochodowych wspomina się o ich elastyczności. Na czym polega elastyczność silnika spalinowego?

Sama elastyczność to nic innego jak zdolność samochodu do stałego rozpędzania się na jednym biegu przyśpieszając z wyznaczonej prędkości do prędkości najczęściej o kilkadziesiąt kilometrów wyższej. Na wielu portalach internetowych tworzone są tzw. testy elastyczności, które ze względu na inne przełożenia w konkretnych samochodach można traktować jedynie w ramach ciekawostki. Poprzez niewielkie wymagania, zabieg ten możemy przeprowadzić we własnym zakresie. Wystarczy, żeby rozpędzić się do prędkości np. 60 km/h na czwartym biegu i nie wrzucając wyższego biegu oraz nie redukując go próbować rozpędzić się do prędkości 100km/h. Podobne czynności możemy wykonać przy wyższych prędkościach na piątym biegu oraz proporcjonalnie na niższym. Chodzi o to, aby zbadać zakres obrotów użytecznych, który im wyższy – tym elastyczniejszy silnik.

W motoryzacji powszechnie znane jest pojęcie elastyczności silnika, która wyrażana jest we współczynniku elastyczności. Współczynnik ten jest określany jako iloczyn elastyczności momentu obrotowego (eM) i prędkości obrotowej (en). W celu obliczenia elastyczności momentu obrotowego należy podzielić wartość maksymalną przez wartość momentu obrotowego w punkcie najwyższej mocy silnika. Wskaźnik elastyczności obliczamy zaś poprzez podzielenie wartości obrotów przez maksymalny moment obrotowy. Otrzymane rezultaty mnożymy przez siebie, a otrzymamy teoretyczną wartość wskaźnika elastyczności silnika. Elastyczność określona w testach różni się od wyznaczonej z charakterystyki silnika. Wiele zależy od rocznika danego modelu, zastosowanej skrzyni biegów oraz wielu czynników zewnętrznych, które mogą mieć bezpośredni wpływ na rezultat końcowy.

Comments
2 komentarze to “Na czym polega elastyczność silnika?”
  1. Ó pisze:

    Straszne bzdury. Jak można tak bezrefleksyjnie powielać mity. Jeśli ktoś to przeczyta ze zrozumieniem to bez trudu dostrzeże, że jest on wewnętrznie sprzeczny. W jaki sposób test przyspieszania na jakimś biegu ma mówić o elastycznosci skoro to zależy przede wszystkim od przelozeń skrzyni biegow. Ten sam silnik z inna skrzynia może mieć przyspieszenie na danym biegu nawet dwa razy dłuższe w tym samym zakresie prędkości.

  2. kamil pisze:

    to, o czym piszesz to nie elastyczność silnika tylko czas przyspieszenia samochodu na danym biegu. Tu nie chodzi o czas w jakim oba samochody przyśpieszą z danej prędkości do danej prędkości, bo wiadomo, że auta o podobnej masie i silnikach wykonają tę czynność w podobnym tempie, lecz o komfort. Dlatego o wiele elastyczniejsze są wolnossące silniki benzynowe od silników diesla, gdyż te drugie niezależnie od zastosowanej skrzyni biegów posiadają znacznie węższy zakres obrotów użytecznych.

Skomentuj