Kolektor wydechowy

Kolektor wydechowy

Aby układy wydechowe powodowały możliwie jak najmniejsze straty na mocy silnika samochodu, muszą zapewnić w miarę swobodny przelot spalin, które w pierwszej kolejności natrafiają na kolektor wydechowy.

kolektor wydechowyKolektor wydechowy przymocowany jest bezpośrednio do bloku silnika i jest elementem odpowiedzialnym za odprowadzanie gazów spalinowych z kilku sąsiadujących ze sobą cylindrów silnika. Kolektory montowane fabrycznie, z powodów ekonomicznych są wytwarzane najczęściej z żeliwa i posiadają stosunkowo niewielkie przewody, które dość wcześnie się łączą w jedną rurę. Z tego względu spaliny wydobywające się z komory, powodują szybkie rozgrzanie układu wydechowego i jego wzmożoną eksploatację.

Zaczynając modyfikacje lub naprawę układu wydechowego powinniśmy o złotej zasadzie „Im bliżej silnika, tym większego znaczenia nabiera budowa danego elementu układu wydechowego”. Ta zasada powinna być zapamiętana przez wszystkich którzy będą chcieli dokonać takich modyfikacja samodzielnie. Posługując się tą zasadą, najbardziej odczuwalne efekty otrzymamy wymieniając kolektor wydechowy. Jednak pamiętajmy również o tym że kolektor wydechowy, kolektorowi nie równy, gdyż budowa i jakość wykonania działają często ze szkodą dla osiągów silnika zamiast je poprawić.

Jeżeli chodzi o plusy tej strony, to wymiana kolektora wydechowego może wiązać się z wysokim przyrostem mocy silnika, zwłaszcza w górnym zakresie jego obrotów. Jeżeli chodzi o sportowy kolektor do silnika 4 cylindrowego, to warto zaznaczyć iż ma on budowę 4-1, czyli 4 rurki od bloku, schodzące się do jednej rórki, przy zachowaniu równych i odpowiednio długich kanałów.

W cywilnych samochodach 4-cylindrowych kolektory wydechowe zbudowane są według innej zasady która opiera się o dwa podstawowe schematy: 4-2-1 oraz 4-1. Kolektor 4-2-1 łączy oddzielnie cylindry pierwszy i czwarty oraz drugi i trzeci 1-4 i 2-3. Są to cylindry współbieżne, w których wydech następuje co 360 st.

Zazwyczaj w kolektorze wylotowym lub w przewodzie odprowadzającym gazy spalinowe z turbiny umieszczona może byś sonda lambda, która odpowiada za analizowanie spalin wydostających się z układu i według zebranych danych oraz wysłaniu ich do mikroprocesora sterowaniu dawką paliwa w taki sposób aby skład spalin był jak najbardziej zbliżony do optymalnego.

 

Podobne wpisy
1 Komentarza
  1. niby taka mala czesc, a jaka wazna….ciekawy artykul, pzdr

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.