Cewka jako najczęstsza przyczyny niesprawnego układu zapłonowego

Cewka zapłonowa to element układu zapłonowego, którego zadaniem jest zgromadzenie odpowiedniej ilości energii elektrycznej, umożliwiającej przeskok iskry na świecy zapłonowej, a w konsekwencją zapłonu mieszanki paliwowo-powietrznej. Cewka jest jednym z urządzeń, które dotyka częsta awaria, a jej zdiagnozowanie jest dość trudne i wymaga znajomości elektryki oraz specjalnego sprzętu.

Jeżeli niestety doznaliśmy uszkodzenia samochodu, w którym występuje problem z zapłonem, właśnie ona może być jego przyczyną. W celu diagnozy powinniśmy wykonać test sprawności cewki, który dotyczy pomiaru rezystancji pierwotnego i wtórnego uzwojenia. Pokrótce wyjaśnię pojęcie rezystancji. Mianowicie jest to wielkość określająca relację między napięciem, a natężeniem prądu, której badanie wykonuje się za pomocą omomierza. Jest to urządzenie dość powszechne, dlatego nie będzie problemu z jego kupnem. Aby badanie było precyzyjne, wymagane jest ustalenie wartości rezystencji zalecanej przez producenta. Rezystencja uzwojenia pierwotnego powinna wynosić od jednego do dwóch omów.

Kolejnym krokiem wyjaśniającym niesprawność układu zapłonowego jest zweryfikowanie czy cewka jest prawidłowo dobrana do danego typu samochodu. Istnieją dwa warianty źle dobranej cewki – pierwszym jest cewka o za dużej odporności uzwojenia pierwotnego. Będzie się ona charakteryzować słabszą iskrą, która w konsekwencji przyczynia się do zmniejszenia mocy silnika przy większym zużyciu paliwa. Kolejnym wariantem wybór cewki o zbyt małej rezystancji, która objawia się zbyt dużym przepływem prądu, co prowadzi do uszkodzenia cewki i spalenia modułu zapłonowego. Jeżeli chcemy sprawdzić czy wybraliśmy tą odpowiednią, mierząc odporność uzwojenia wtórnego, warto zaznaczyć, że większość cewek posiada na końcu uzwojenia wysokonapięciową diodę. Uniemożliwia ona dokładny pomiar, gdyż omomierz wykaże przerwę w obwodzie.

Kolejną przyczyną może być zwarcie międzyzwojowe, które jest bardzo trudne do wykrycia bez specjalnego sprzętu, takiego jak oscyloskop. Test tym urządzeniem wykonuje się, montując sondę pojemnościową bądź indukcyjną do wysokiego napięcia. W przypadku gdy mamy zamontowane pojedyncze cewki nakładane na świece, konieczne jest zastosowanie specjalnej sondy dokującej pomiar przez ich obudowę. Jeżeli jednak nie posiadamy takowej sondy, wystarczy na sekundę połączyć cewkę ze świecą za pomocą przewodu zapłonowego. Warto zapamiętać że cewka wyjęta z głowicy może nie ujawniać przebicia, które jednak występuje w momencie gdy znajduje się na swoim miejscu.

Nowsze samochody można podłączyć do skanera diagnostycznego. Samochód wyposażony w system wykrywania wypadania zapłonu wykaże na skanerze dany problem, który trzeba rozszyfrować z pamięci skanera. Jednak skaner tylko informuje nas o istnieniu problemu z zapłonem na danym cylindrze, a nie określa jego przyczyny. Powodem mogą być wszelakie, począwszy od nieszczelnego kolektora dolotowego, uszkodzonego zawór czy defekty przewodów zapłonowego. Jeśli producent zamontował w samochodzie pojedyncze cewki na każdym z cylindrów, wystarczy je pozamieniać, sprawdzając, czy wypadanie zapłonu przenosi się z konkretną cewką. Jeśli tak się stało, wówczas można mieć pewność, że cewka kwalifikuje się do wymiany.

Uwaga!: Nie zapomnijmy po wymianie cewki wyszukać przyczyny jej uszkodzenia, gdyż niekiedy z powodu przebicia na przewodach zapłonowych już po krótkich czasie od wymiany, uszkodzeniu ulega nowo zamontowana cewka.

 

Skomentuj