Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Skrzynie biegów

Skrzynie biegów to skomplikowane konstrukcje, dzięki którym możliwa jest zmiana przełożenia. Tym samym, umożliwia ona na efektywne przekazanie mocy wytwarzanej przez jednostkę napędową do wprawiania w ruch samochodu. Przełożenie to inaczej stosunek prędkości obrotowej na wale wejściowym, do prędkości obrotowej na wale wyjściowym.

Skrzynia biegów natomiast, łączona jest z silnikiem przy pomocy sprzęgła. Co natomiast oznacza konkretnie wyrażenie „bieg” w kontekście skrzyni biegów? Chodzi tutaj o realizowanie konkretnego przełożenia.

W celu osiągnięcia danej mocy i prędkości na poszczególnych biegach (na „dwójce” czy „trójce”) inżynierowie muszą ustalić adekwatne parametry kół zębatych i ustalić przełożenia. Każdy silnik ma indywidualnie dobierane przełożenia, pod tą a nie inną jednostkę napędową. W kontekście skrzyni biegów jest to o tyle istotne, że w większości przypadków skrzynia biegów od jednego silnika, nie będzie pasowała do drugiego – znajomość tego faktu może się przydać, jeśli akurat jesteśmy w trakcie kupna używanej skrzyni do naszego auta.

Jeśli jesteśmy już przy temacie kupna używanej skrzyni biegów, najprostszym wyjściem jest kupno skrzyni z takim samym symbolem i numerem identyfikacyjnym. Co jednak zrobić, kiedy tego typu skrzynia jest po prostu niedostępna na rynku? Na pomoc może wyjść wiedza właściciela auta i/lub sprzedawcy. Powinno się bowiem dobrać inną skrzynię biegów, która ma inne oznaczenia, jednak zbliżone do oryginału przełożenia.

Trzeba jednak uważać, bowiem w sytuacji gdy skrzynia ma inne przełożenia niż silnik, efektem może być nieoczekiwane i nieprzewidywalne zachowanie samochodu. Może się tak stać, że osiągniemy maksymalnie 110 km/h przy zamkniętym zegarze obrotomierza. Nie trzeba chyba mówić, że sytuacja tego typu odbije się negatywnie na kondycji samej skrzyni biegów, a także na silniku i zużyciu paliwa. A to nie wszystkie objawy, które mogą dać się nam we znaki.

Jeśli zakupu skrzyni biegów dokonujemy sami, warto zwrócić uwagę na obrys skrzyni w miejscu styku z silnikiem, który powinien być dokładnie taki, jak w naszej poprzedniej, nie działającej już skrzyni. Trzeba jednak uważać, ponieważ często możemy mieć wrażenie w chwili zakupu, że skrzynie biegów są takie same. Potem nadchodzi natomiast czas montażu i okazuje się, że te różnią się rozstawem śrub. Pozornie mało istotny element decyduje o tym, że nie można zastąpić jedną skrzynią drugiej! Montowanie bowiem skrzyni biegów „na siłę” będzie miało opłakane skutki dla samochodu, właściciela i jego portfelu…

Skomentuj