Silnik

Na świecie istnieje tyle typów silników samochodowych, że nie sposób o wszystkich wspomnieć w jednym artykule. I my też nie będziemy próbować tego robić. W tym artykule z grubsza opiszemy rodzaje silników spalinowych występujących w samochodach i pokrótce wyjaśnimy ich budowę i zasady działania.

Jak wszyscy wiemy, w samochodach stosuje się silniki spalinowe. Jednostki napędowe tego typu wykorzystują sprężanie i rozprężanie czynnika termodynamicznego (gazu) do wytworzenia momentu obrotowego lub siły. Sprężany jest gaz „zimny”, a rozprężany — „gorący”. Dlaczego on jest tak skuteczny? Otóż, do sprężenia gazu zimnego potrzebna jest o wiele mniejsza ilość mechanicznej energii w porównaniu do tego, ile energii uzyskuje się z rozprężania. Właśnie dlatego też energia powstają w ten sposób wykorzystywana jest do napędu samochodu (gorący gaz uzyskuje się wtedy, kiedy spalamy paliwo, stąd też nazwa silnik spalinowy).

Najczęściej wykorzystywanym silnik w motoryzacji jest silnik spalinowy tłokowy. W ramach tego silnika wyróżniamy silniki gazowe, żarowe, diesla, benzynowe (ze względu na rodzaj paliwa), silniki z tłokiem posuwisto-zwrotnym (rotacyjny) i obrotowym (Wankla), silniki rzędowe, o przeciwległych cylindrach, wielorzędowe, gwiazdowe (ze względu na układ cylindrów) czy w końcu dwusuwowe i czterosuwowe.

Najpopularniejszy chyba obecnie silnik, czyli silnik benzynowy to inaczej silnik o zapłonie iskrowym. Silnik ten jest tak de facto silnikiem cieplnym spalinowym o spalaniu wewnętrznym w którym spalanie ładunku zainicjowane jest iskrą powstającą pomiędzy elektrodami świecy zapłonowej.

Do zalet silnika benzynowego zalicza się przede wszystkim relatywnie wysoka uzyskiwana moc, przyzwoita szybkobieżność, konstrukcja układu zasilania nie należy do zbytnio skomplikowanych, prosty rozruch niezależnie od temperatury zewnętrznej jednostki napędowej czy łatwość uzyskiwania wysokich obrotów pracy.

Z kolei silniki wysokoprężne, zwane inaczej silnikami Diesla, to inaczej silniki o zapłonie samoczynnym. Nazwę tę zawdzięczają temu, że do zapłonu paliwa nie jest wymagane żadne zewnętrzne źródło energii, występuje bowiem zapłon samoczynny.

Zaletą silników dieslowskich jest przede wszystkim duża sprawność konwersji energii chemicznej oleju napędowego (w praktyce oznacza to mniejsze spalanie). Starsze jednostki napędowe cechowały też większa niezawodność niż silniki benzynowe, choć ostatnimi czasy ich reputacja została mocno nadszarpnięta przez takie skomplikowane silniki z Common Rail i pompowtryskiwaczami.

Nie zmienia to jednak faktu, że mają one możliwość pracy w naprawdę ciężkich warunkach, w których wilgoć mogłaby okazać się „zabójcza” dla „benzyniaków”. Poza tym, użytkownicy dieslów wskazują na wysoki moment obrotowy już przy relatywnie małych prędkościach obrotowych, co oznacza że mamy możliwość jazdy na niższych obrotach silnika niż w przypadku silnika benzynowego.

Skomentuj