Kolektory

Kolektory wydechowe to zespół przewodów, których głównym zadaniem jest odprowadzanie spalin z cylindrów silnika do rury wydechowej. Zbudowany jest z przewodów wylotowych poszczególnych cylindrów, które łączą się z głównym przewodem zbiorczym. Ta część sprawuje bardzo ważną funkcję w układzie wydechowym współczesnych samochodów.

Kolektor wylotowy zakończony jest kołnierzem do połączenia z rurą wylotową, idącą w silnikach o zapłonie iskrowym do reaktora katalitycznego, a następnie do tłumików wylotu. Kiedyś, głównym materiałem z którego korzystano przy produkcji kolektora było żeliwo, którego cechami charakterystycznymi było dobre tłumienie dźwięków, wysoka odporność na temperatury i rdzę, a w końcu średnią rozszczepialnością cieplną. To, do czego dążą producenci kolektorów wydechowych to osiągnięcie małych oporów przepływu, które umożliwiają całkowite opróżnienie cylindrów ze spalin.

Częstą usterką kolektora wydechowego jest…jego pęknięcie. Kolektory potrafią pęknąć niezależnie od marki auta czy przebiegu. Szczególnie narażone są na to samochody z aluminiowymi blokami i głowicami oraz żeliwnym kolektorem.

Dlaczego tak często dochodzi do pęknięcia kolektora? Przyczyna jest stosunkowo prozaiczna, dzieje się tak bowiem wtedy, kiedy głowica rozszerza się o wiele szybciej niż sam żeliwny kolektor. O ile stalowe szpilki charakteryzują się elastycznością i wytrzymują odkształcenia, to nie rozgrzane jeszcze żeliwo nie radzi sobie z tym tak dobrze. Pod wpływem naprężeń żeliwo pęka bardzo często wzdłuż tzw. spoin powstających w trakcie odlewania.

Jakie są objawy pęknięcia kolektora? Głównym objawem jest, jak to w przypadku aut często bywa, dźwięk… Metaliczny stuk daje o sobie znać zwłaszcza jak otworzymy maskę. Z zewnątrz często nie jesteśmy w stanie dostrzec żadnych oznak usterki, nie ma żadnych pęknięć, szczelin m.in. dlatego, że żeliwo skutecznie maskuje wszelkie awarie.

Mimo denerwującego odgłosu, wielu kierowców zwleka z wymianą kolektora. Należy zastanowić się nad przyczyną takiego stanu rzeczy, ale z pewnością znaczenie ma fakt, że wymiana kolektora do prostych ani tanich niestety nie należy.

Wymiana kolektora wydechowego przebiega w następujący sposób – najpierw należy wyjąć go z auta, co oznacza jednoczesne zniszczenie uszczelki. Poza tym, należy jeszcze zespawać pęknięcia i dokonać obróbki frezerskiej wnętrza kanału w taki sposób, aby spaw nie zwężał przekroju.

Skomentuj