Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Uszkodzony katalizator – co można z nim zrobić?

Konwerter katalityczny jest bardzo istotnym elementem układu oddechowego. W wyniku eksploatacji ulega jednak awariom, które sygnalizowane mogą być przez pojazd na różne sposoby.

Jakie są objawy uszkodzenia katalizatora?

Podstawowym symptomem uszkodzenia konwertera katalitycznego jest spadek mocy silnika, a także dobiegający z okolic podwozia hałas, przypominający odgłos grzechotania lub dzwonienia. Niesprawny katalizator rozpoznać można również poprzez zawiadomienie o awarii na desce rozdzielczej oraz zapalenie odpowiedniej kontrolki. Może ona jednak informować także o innych niesprawnościach dotyczących silnika. Awarię tę niektórzy kierowcy usuwają poprzez wstawienie kawałka rury wydechowej na miejsce wyciętego katalizatora. Tego typu operacja jest jednak niezgodna z przepisami, ponieważ zwiększa dopuszczalną emisję spalin i narusza homologację samochodu.

Jeżeli podczas badania technicznego na stacji kontroli pojazdów diagnosta dokona oględzin podwozia i analizy spalin, samochód uznany zostanie za niesprawny. Nowsze auta posiadają specjalne złącze diagnostyczne. Po wyjęciu katalizatora zakłócona zostaje praca silnika, ponieważ pobierane są z niego określone dane. Czujnik ten odpowiada za precyzyjne dozowanie mieszanki. Brak katalizatora prowadzi do nieprawidłowego dozowania mieszanki, a tym samym staje się przyczyną następnych awarii.

Czy katalizator można naprawić?

Aby usunąć awarię katalizatora, należy go wymienić na zregenerowany lub zupełnie nowy egzemplarz. Ceny oryginalnych elementów są dość wysokie, jednak na rynku dostępne są również zamienniki, czyli katalizatory uniwersalne. Jeżeli urządzenie zamontowane jest na rurze wydechowej biegnącej pod podwozie, montaż jest o wiele tańszy. Jednak nowocześniejsze samochody posiadają bardziej skomplikowany układ wydechowy, który utrudnia zastosowanie zamiennika. Znajduje się tam wiele elementów, w tym umiejscowionych w kolektorze. W takim wypadku najczęściej polecane katalizatory to urządzenia, które poddane zostały regeneracji. Zazwyczaj oznacza to jednak konieczność unieruchomienia samochodu na kilka dni, ponieważ usługa regeneracji nie jest dostępna od ręki.

Część kierowców decyduje się na założenie katalizatora używanego. Taki element może być jednak niesprawny, a jego montaż jest dodatkowo niedozwolony. Według przepisów, zużyty katalizator uznawany jest za odpad przeznaczony wyłącznie do utylizacji. Zużyty katalizator można jednak sprzedać w skupie podzespołów z metalami szlachetnymi, co pokryje część kosztów zakupu nowego sprzętu.

Skomentuj