Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Przekładnie

Przekładnie samochodowe skrzyni biegów to ten element, na który wielu kierowców nie zwraca zbytnio uwagi, a sprawują one niezwykle ważną funkcję w każdym samochodzie. Ten krótki tekst wskaże Ci, jak działają przekładnie samochodowe, jaka jest ich budowa, jakie są ich rodzaje i na co należy zwrócić uwagę przy eksploatacji przekładni.

Aby dokładnie zrozumieć zasady działania przekładni, należy pojąć cały proces działania skrzyni biegów w samochodzie. Otóż, napęd do skrzyni biegów przekazywany jest przez małe koło zebąte, poprzez sprzęgło i wałek. Oczywiście wspomniany wyżej napęd wytwarzany jest bezpośrednio przez silnik auta.

Koło zazębia się z większym od siebie kołem, a to czy pojazd będzie zachowywał się poprawnie na drodze i charakteryzował dynamiczną pracą zależy przede wszystkim od ilości biegów i rodzaju przełożeń. Dobra przekładnia i skrzynia biegów oznacza też niskie zużycie paliwa, a co za tym idzie – ekonomiczną eksploatację, co przy dzisiejszych cenach paliwa (i to zarówno oleju napędowego, jak i benzyny) jest bardzo poważnym argumentem w tej dyskusji.

Całość procesów i poprawne funkcjonowanie przekładni samochodowych jest szczególnie istotne zwłaszcza w ciężarówkach. Właściwa wartość przełożeń i odpowiednia ilość biegów ma szczególne znaczenie wtedy, kiedy auto porusza się w niesprzyjających warunkach drogowych, obciążone dużym ładunkiem. Logiczne bowiem jest, że nie można stosować uśrednionych przełożeń, bowiem w sprzyjającym warunkach atmosferycznych i przy małym załadunku siła byłaby zbyt duża, w odwrotnej sytuacji natomiast – zbyt mała.

Łatwo więc zauważyć, że przekładnia mechaniczna to element, bez którego przeniesienie napędu nie byłoby możliwe. Przekładnie zębate mają szereg zalet, do których zaliczamy między innymi łatwość wykonania, stosunkowo małe gabaryty, dosyć cicha praca, wysoka równomierność pracy i duża sprawność.

Niestety, rozwiązanie to nie jest wolne od wad. Eksperci wskazują na sztywną geometrię tychże przekładni, brak naturalnego zabezpieczenia przed przeciążeniem i przede wszystkim – relatywnie niskie przełożenie dla pojedynczego stopnia.

Skomentuj