Pobierz odtwarzacz Adobe Flash Player

Problematyczność zaworów EGR – po czym poznać, że doszło do awarii?

Zawory EGR są popularne i jednocześnie przez wielu wręcz znienawidzone, gdyż wcale nie tak rzadko to właśnie one są przyczyną poważnych problemów z silnikiem. Okazuje się, że wielu mechaników w celu zmniejszenia awaryjności domyślnie lub profilaktycznie wyłącza ten układ. Dzięki temu można spodziewać się poprawy osiągów silnika, ale trzeba się niestety liczyć także z wyraźnym zwiększeniem emisji tlenków azotu. Jak zatem działa zawór ERG i kiedy można podejrzewać jego awarię?

Problematyczne części samochodowe – czym jest i do czego służy zawór EGR?

Skrót EGR oznacza układ recyrkulacji spalania, którego częścią jest m.in. znany zawór EGR, a czasami także układ zmiennych faz rozrządu, który odpowiada za cofanie się części spalin do układu dolotowego. Zawory EGR stosuje się w celu obniżenia ilości tlenu dostarczanego do komory spalania, na skutek czego dochodzi także do obniżenia temperatury i spowolnienia procesu spalania oraz ograniczenia emisji tlenków azotu. Zmniejszenie ilości tlenu w komorze możliwe jest dzięki dodaniu do układu dolotowego właściwej proporcji spalin zanieczyszczających powietrze doprowadzane do komory.

Zadaniem zaworu EGR jest zdecydowanie o tym, czy spaliny trafią do dolotu i kiedy to nastąpi. Nowoczesne urządzenia ze sterowaniem elektromagnetycznym płynnie regulują dawki spalin które mają w danym momencie trafić do komory spalania. Obecnie o otwarciu się zaworu EGR decyduje sterownik pracy silnika i następuje to zazwyczaj przy niskim i średnim obciążeniu, szczególnie w średnim zakresie obrotów.

Czym objawia się awaria zaworów EGR?

Wadą zaworów jest to, że w dłuższym czasie powodują zanieczyszczenie kolektora dolotowego nagarem, czego skutkiem jest zmniejszenie się przekroju jego kanałów. Najczęściej awaria zaworu EGR spowodowana jest właśnie przez zanieczyszczenie, ale wcale nie tak rzadko przyczyną jest uszkodzenie układów sterujących jego pracą. Na skutek zanieczyszczenia zostaje utrudniona praca elementów sterujących, co z kolei prowadzi do ich przeciążenia i awarii. Innym winowajcą może być agresywne działanie spalin na elementy zaworu EGR, co powoduje wypalenie się materiału we wnętrzu zaworu.

Objawami uszkodzonego zaworu EGR jest pojawienie się informującego o tym komunikatu na tablicy wskaźników, a mianowicie check engine. Charakterystyczne jest także pojawienie się trudności z uzyskaniem pełnej mocy silnika. Z kolei jeśli dojdzie do zablokowania się zaworu w pozycji otwartej, to kierowca wyraźnie odczuje nierównomierną pracę silnika na biegu jałowym oraz problemy z płynnością przyspieszania i rozruchem zimnego silnika.

Skomentuj