Jak wykryć i naprawić uszkodzone łożysko koła

Jak wykryć i naprawić uszkodzone łożysko koła

Praktycznie każdy pojazd mechaniczny, oparty jest na działaniu łożysk tłocznych. Istnieje wiele odmian łożysk, a co za tym idzie ich eksploatacja przebywa w innym stopniu. Dlatego pragnę przedstawić kilka najważniejszych przykładów.

Do zamontowania piasty kół w większości pojazdów wykorzystuje się dwa podstawowe łożyska stożkowe o różnych średnicach, w których luz ustalany jest specjalną nakrętką centralną. Nowsze konstrukcje wykorzystują dwurzędowe kulkowe łożyska skośne. Najczęściej są to łożyska z pierścieniami uszczelniającymi w których jest stały zapas smaru. Najczęstsze objawy uszkodzonych łożysk tocznych możemy zdiagnozować samymi uszami, jest nim szum w okolicach, gdzie się znajdują, metaliczny stukot lub charakterystyczne głośne „wycie”.

Innym objawem wyeksploatowanych łożysk są drgania na elementach w których są użyte. Zaliczamy do nich łożyska na kołach i kierownicy, na które przenoszone są drgania podczas jazdy samochodem. Rozpoznanie miejsca, w który się znajduje konkretne łożysko, nie jest takie łatwe dla niedoświadczonego mechanika, który nie posiada odpowiedniego sprzętu. Najprostszym sposobem jest rozpędzenie się na pustej drodze do prędkości w której zaczynamy słyszeć hałas. Uszkodzone łożysko będzie bardziej hałasować i zwiększać ten dźwięk przy większym obciążeniu.

Dlaczego zaś łożyska, mimo swojej zwartej i solidnej konstrukcji niszczą się? Przyczyną może być defekt łożyska, który objawia się zniekształceniem lub ubytkiem ich ciężaru, co w konsekwencji prowadzi do całkowitego zniszczenia łożyska. Do bardziej pospolitych defektów łożysk zalicza się zatarcie, korozja, złuszczenie lub nierówność powierzchni tłocznej. Defekty te występują najczęściej z przyczyny niewłaściwego montażu i smarowania łożysk, któremu winny jest człowiek. Smarowanie łożyska odbywa się podczas procesu ich produkcji, specjalnym smarem który ma wydłużyć ich żywotność. Oczywiście łożyska zużywają się w procesie ich starzenia, gdyż wykonują one wiele milionów obrotów, lecz nie następuje to tak szybko tak w przypadku złego montażu lub ich przeciążenia.

Jeśli chcemy przedłużyć trwałość łożysk stożkowych, które są już dłuższy czas zamontowane w naszym samochodzie, należy jest niestety zdemontować, gdyż nie ma innej możliwości na prace z nimi. Po zdjęciu łożysk trzeba je dokładnie umyć w specjalnym płynie, następnie osuszyć i nasmarować dobrym smarem. Po tych czynnościach możemy z powrotem zamontować łożysko na jej miejsce, lecz należy pamiętać o odpowiednim dokręceniu z uwzględnieniem luzu roboczego. Nie przestraszmy się, gdy na początku łożyska będą szumieć, gdyż muszą się dotrzeć smarem, który nie jest jeszcze dobrze rozprowadzony. Po kilkudziesięciu kilometrach powinno pracować jak dawniej a nawet lepiej.

Należy pamiętać że łożysko mimo swojego niewinnego wyglądu jest bardzo ważnym elementem naszego samochodu, a jego uszkodzenie może być bardzo niebezpieczne dla nas i innych uczestników ruchu, gdyż może doprowadzić do całkowitego zablokowania koła.

 

Podobne wpisy
3Komentarze
    • Witek
    • On: 13 listopada 2012

    Należy jeszcze dodać, że do łożyska należy smarować specjalnym smarem. Istotna jest też marka łożyska jakie instalujemy, ale wiadomo, że nie o reklamę tu chodzi.

    Odpowiedz
    • Witek
    • On: 18 grudnia 2012

    I jeszcze jedno: Łożysk zwykle się nie naprawia, wiec trochę niefortunnie sformułowany jest temat.

    Odpowiedz
    • patryk
    • On: 3 stycznia 2013

    Racja, najczęściej się je wymienia, ale nie zawsze. Wszystko zależy od podejścia i zasobności portfela danej osoby. Temat jak najbardziej prawidłowo sformułowany 🙂

    Odpowiedz
Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.