Bębny hamulcowe

Bębny hamulcowe to podstawowa część bębnowego systemu hamulcowego. Hamulec bębnowy to z kolei hamulec cierny dwuszczękowy, w którym hamowanie regulowane jest przez tarcie wewnętrznej powierzchni bębna hamulcowego. To bardzo ważny element bezpieczeństwa, który wciąż znajduje się w wielu autach jeżdżących po drogach.

Bębny hamulcowe zbudowane są tak, że możliwe jest ich zsuwanie z piasty koła, dzięki czemu bez problemu można podejść do wymiany szczęk bądź części rozpierających, takich jak np. regulatorów czy samoregulatorów hamulców.

W znacznej większości samochodów, hamulce bębnowe są stosowane tylko na tylnej osi. Co odpowiada za taki stan rzeczy? Przede wszystkim istotna jest tutaj tendencja bębnów hamulcowych do przegrzewania (ang. „brake fade”), co stawia je w gorszej pozycji niż np. hamulce tarczowe.

Do niepodważalnych zalet bębnów hamulcowych możemy zaliczyć jednak małą siłę, jaka jest potrzebna do ich uruchomienia. Powstaje bowiem tzw. zjawisko samowzmocnienia, które polega na rozkładaniu sił podczas dociśnięcia okładzin do bębna tak, że szczęki dopychane są za pomocą momentu obrotowego. Możliwe jest więc mocne hamowanie, którego siła jest prawie sześć razy większa niż w przypadku hamowania przy pomocy pompy hamulcowej. Dodatkowo spora powierzchnia okładzin ciernych daje większą trwałość i dłuższy okres eksploatacji.

Mimo dużej siły, hamulce tarczowe wciąż są rozwiązaniem bardziej korzystnym. Dlaczego tak jest? Przede wszystkim, hamulce bębnowe jak już wspominaliśmy przegrzewają się, dlatego że okładziny cierne bębnów bardzo kiepsko odprowadzają ciepło powstające podczas hamowania. Hamulce bębnowe są też mniej wydajne od hamulców tarczowych.

Duże znaczenie ma tutaj waga hamulców bębnowych, która czasem staje się przyczyną efektu zwanego wzrostem mas nieresorowanych, co ma bardzo zły wpływ na prowadzenie samochodu. Poza tym, bębny hamulcowe są podatne na zanieczyszczenia i zawilgocenia i nie oczyszczają się same – tak jak to robią hamulce tarczowe.

Bębny hamulcowe należą do typowych części eksploatacyjnych, które należy regularnie wymieniać. To bowiem od nich zależy w dużej mierze bezpieczeństwo i komfort jazdy kierowcy oraz pasażerów.

Skomentuj